11 kwietnia 2013

Murzynek



To było moje pierwsze „popisowe” ciasto. Zawsze mi się udawało i podbijało serca i podniebienia każdego kto spróbował. Pewnego razu upiekłam je dla mojej  przyjaciółki. Ciasto zasmakowało jej tak bardzo, że wzięła ode mnie przepis i powiedziała, że musi je upiec… Zazwyczaj nigdy do tego nie dochodziło. Jakie więc było moje zaskoczenie gdy parę dni późnej zadzwoniła i z ekscytacją w głosie upewniała się i konsultowała kolejne kroki pieczenia murzynka. To był udany debiut. Ciasto wyszło rewelacyjnie i stało się pierwszym krokiem do dalszych eksperymentów kulinarnych ;)  A więc tym razem z dedykacją-dla Alicji.

Składniki:
250 g masła lub margaryny
2 szklanki cukru
4-5 łyżek kakao
½ szklanki wody
2 szklanki mąki
 1 łyżeczka proszku do pieczenia
4 jajka
50 ml wytrawnego alkoholu (bez tego składnika też wychodzi)
bakalie (niekoniecznie)

W garnku rozpuść masło (lub margarynę), dodaj cukier i zagotuj (uważaj żeby nie wykipiało). Następnie dodaj kakao i wodę. Ponowie zagotuj. Odlej pół szklanki masy, a pozostałą ostudź i przełóż do miski. Ubij pianę z białek (możesz dodać odrobinę soli przed ubijaniem-wtedy na pewno piana będzie sztywna).
Do miski z masą wsyp przesianą mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i dodaj żółtka, alkohol i -jeśli chcesz- bakalie. Połącz wszystkie składniki. Następnie dodaj pianę z białek i ostrożnie wymieszaj.
Ciasto przelej do blaszki (ja użyłam prostokątnej o długości 35 cm). Piecz w piekarniku nagrzanym do  200°C ok. 45-50 minut.
Smacznego.

Przepis pochodzi  z książki z serii „Przepisy czytelników: Jesień” (Biblioteczka Poradnika Domowego), a jego autorką jest pani Janina Wilga.

4 komentarze:

  1. Widziałem, próbowałem murzynka Alicji, rewelacja, polecam :)
    pozdr
    Przemo

    OdpowiedzUsuń
  2. dzięki za pierwszy komentarz na moim blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. potwierdzam bo Alicja też mnie nim uraczyła, zajada się z przyjemnością:)

    OdpowiedzUsuń
  4. za oknem szaro, buro, deszcz leje...czas zeby wybrobowac to ciasto...:-) anka kl

    OdpowiedzUsuń